ITU ESPRESSO: Offentlig digitalisering - hvorfor ringer borgerne stadig?

ITU ESPRESSO: Offentlig digitalisering - hvorfor ringer borgerne stadig?

Fortællingen om offentlig digitalisering handler især om at strømline og effektivisere bureaukratiske processer, der traditionelt er både omkostningsfulde og tidskrævende. Men hvor effektive er de digitaliserede processer egentlig? Ikke mindst for borgeren?

About the event

When
Monday, October 25, 2021 2:00 PM - Monday, October 25, 2021 2:20 PM

Where
Talken bliver livestreamet her. Du kan tilmelde dig her.

Ifølge lektor ved ITU Christian Østergaard Madsen er vi i Danmark lykkedes fint med at få borgerne til at migrere til digitale platforme og bruge selvbetjeningsløsninger, men det betyder ikke, at borgerne er holdt op med at bruge de traditionelle kanaler. Borgerne ringer stadig til det offentlige, selvom digitaliseringen i teorien tilbyder lettere kommunikationsveje.

”Samtidigt kan man stille spørgsmålstegn ved, hvor reelle besparelserne ved digitalisering egentlig er,” siger Christian Østergaard Madsen. ”Og hvem er de digitale processer effektive for? Borgeren eller det offentlige? I Danmark har vi en obligatorisk digitaliseringsstrategi for borgere, men forskningen om hvilke konkrete besparelser digitaliseringen har medført er meget begrænset. Vi ved ikke meget herom”

I sin forskning arbejder Christian Østergaard Madsen, som selv er tidligere embedsmand, med kanalstrategier – måder at arbejde med kommunikationskanaler og sammensætte kanaler til forbedring og effektivisering af kommunikation mellem borgeren og det offentlige, herunder via digitale tjenester og selvbetjeningsløsninger. Ifølge ham er det ikke givet, at de digitale værktøjer er lige effektive i alle typer interaktioner med det offentlige. F.eks. er en række digitale tjenester knyttet til særlige livsbegivenheder for borgerne, så som pension, barsel og skilsmisse.

Disse livsbegivenheder er alle lavfrekvente og hænder typisk kun én eller få gange for den enkelte borger. Da borgerne dermed er mindre trænede i at benytte de relevante tjenester, bør de så principielt løses digitalt?

Se med, når Christian Østergaard Madsen fra ITU’s Forskningscenter for Offentlig IT og underviser på Master i it-ledelse, og moderator Pernille Enggaard tager en snak om i hvilket omfang tjenester skal digitaliseres – og hvad det betyder set fra et økonomisk perspektiv og et borgerperspektiv.

Talken bliver livestreamet mandag d. 25. oktober 2021 kl. 14.00
på denne side. Læs mere og tilmeld dig her.

{Om ITU ESPRESSO}

 

Speaker: Christian Østergaard Madsen

Christian Østergaard Madsen er ansat som lektor ved IT-Universitetet tilknyttet Forskningscenter for Offentlig IT, hvor han forsker i borgernær digitalisering og offentlige IT-projekter. Christian er tidligere embedsmand fra IT- og Telestyrelsen og Erhvervsstyrelsen, hvor han har produceret statistiske publikationer om borgeres, virksomheders og den offentlige sektors brug af IT.

Udover at undervise  på Master i it-ledelse, har Christian Østergaard Madsen desuden været ErhvervsPhD og Postdoc tilknyttet ATP's Digitaliseringsafdeling, med fokus på borgeres kommunikation med offentlige myndigheder efter indførslen af obligatorisk digital selvbetjening. Christians forskning er bl.a. publiceret i Government Information Quarterly, Public Administration in the Digital Age, Electronic Journal of E-government og til en lang række danske og udenlandske konferencer


Moderator: Pernille Enggaard


Med en solid baggrund som business- og finansjournalist beskæftiger Pernille Enggaard sig indgående med alt fra økonomi og erhvervsliv til digitalisering, makrotendenser og it-drevet vækst.

Hun er især kendt som vært på programmet Millionærklubben hos Euroinvestor (tidl. på Radio24Syv og TV2 News), hvor hun udforsker det globale erhvervsliv og de finansielle markeder sammen med analytikere, investorer og topchefer. Pernille er derudover uddannet akademiøkonom fra CBS og har tidligere arbejdet som kommunikationsrådgiver for en række større danske virksomheder, skrevet for dagbladet Børsen og bidraget til en række bøger om digitalisering, bl.a. "Den Digitale Frontløber" fra Børsens Forlag.

Læs mere om ITU ESPRESSO og tilmeld dig talken her.